KÖPVILLKOR

KÖPINFORMATION

PRISER

BETALNING

LEVERANS

ÅNGERRÄTT & RETUR

GARANTI & REKLAMATION

PERSONUPPGIFTER

FORCE MAJEURE


KÖPINFORMATION

Dessa köpvillkor gäller för alla kunder. Försäljning sker både till privatpersoner och företag inom Sverige. För beställningar utanför Sverige vänligen kontakta vår kundtjänst (for orders outside of Sweden please contact our customer service). Vid beställning träffas avtal om köp när du väljer att slutföra ditt köp i kassan. Vi ingår inte avtal med minderåriga (under 18 år) utan förmyndarens samtycke. När köpet är slutfört skickas en automatiserad orderbekräftelse till den angivna e-postadressen.



PRISER

Samtliga priser anges i svenska kronor inklusive svensk moms (25%). Eventuella avgifter för frakt kan tillkomma, vilket i sådana fall framgår i kassan innan köpet slutförs. Vi förbehåller oss rätten att justera priser efter att en beställning slutförts till följd av oförutsedda utgifter som exempelvis valutakurser, skatter, tullar eller dylikt samt vid uppenbara felaktigheter i det angivna priset.



BETALNING

Vi har ett aktivt samarbete med Payson som erbjuder en enkel och säker betalningslösning för alla våra kunder. Payson håller höga säkerhetskrav där all trafik sker krypterat genom SSL (Secure Socket Layer) där dina uppgifter hanteras med största dataskyddssäkerheten genom hela köpprocessen så att du tryggt kan fylla i dina uppgifter och genomföra betalningen. Vid betalning av din beställning visas vilken information som du behöver ange och sedan presenteras de betalningsalternativ som är tillgängliga för just dig. Genom att lämna information i kassan godkänner du Paysons användarvillkor och genom att slutföra köpet godkänner du våra köpvillkor. Med ditt personliga PaysonKonto kan du även enkelt se alla dina köp och fakturor samt hantera återbetalning vid eventuella returer. Nedan presenteras de betalningsalternativ som finns tillgängliga vid betalning av beställning. För mer information om Payson, fullständiga villkor samt faktura- och betalningsfrågor vänligen besök eller kontakta Payson.


Faktura
Med PaysonFaktura är betaltiden för privatpersoner 14 dagar från fakturadatum om inget annat väljs vid köptillfället och för företag 30 dagar från fakturadatum. Nödvändig kreditkontroll sker alltid vid köptillfället för att kunna bevilja angiven kredittid. Om kredit inte beviljas, vänligen välj ett annat tillgängligt betalningssätt alternativt kontakta Paysons kundtjänst. Fakturan skickas till angiven e-postadress samtidigt som din order lämnar vårt lager. Betalning sker med de uppgifter som står angivna på din faktura. Betalning efter förfallodatum kan leda till eventuella dröjsmålsavgifter och ränta. Vid utebliven betalning lämnas ärendet vidare till inkasso och eventuella lagstadgade inkassoavgifter tillkommer. Det går även att omvandla en befintlig faktura till delbetalning om det framgår ett ”minsta belopp att betala” på fakturan. Om du väljer att betala detta belopp eller ett annat belopp lägre än det totala fakturabeloppet så ingås ett kontokreditavtal. Läs Paysons villkor vid betalning mot faktura och delbetalning av faktura.

Tips! Kontakta Paysons kundtjänst för att förlänga förfallodatumet ytterligare 14 dagar förutsatt att fakturan inte är förfallen, smidigt om du inte kan betala din faktura inom utsatt tid eller om du vill returnera en produkt.


Delbetalning
Med PaysonDelbetala kan du välja att dela upp din betalning räntefritt i 3-12 månader vid köp över 300kr och räntebärande i 24 månader vid köp över 5000kr, notera att uppläggnings- samt aviavgift tillkommer. Med delbetalning vet du redan från början vilken din månadskostnad blir och du vet när du har betalat klart. Självklart kan du betala mer eller betala hela krediten på en gång utan att detta kostar något extra. Läs Paysons villkor vid delbetalning.


Kortbetalning
Payson erbjuder säker och enkel kortbetalning med VISA eller Mastercard. Alla kortöverföringar bygger på bankernas så kallade 3D-secure teknik så att du tryggt kan fylla i dina kortuppgifter och genomföra betalningen. Läs Paysons villkor vid kortbetalning.


Direktbetalning
Har du internetbank hos Swedbank, SEB, Nordea, Handelsbanken eller Danske Bank kan du enkelt och säkert genomföra betalningen genom att logga in på din bank och betala direkt. Samma dataskyddssäkerhet gäller vid direktbetalning som vid kortbetalning ovan så att du tryggt kan genomföra betalningen direkt via din egen bank. Läs Paysons villkor vid direktbetalning.



LEVERANS

Vi har ett aktivt samarbete med frakttjänsten Fraktjakt som erbjuder snabba och säkra leveranser med DHL till alla våra kunder. För mer information om DHL, fullständiga villkor samt leveransfrågor vänligen besök eller kontakta DHL.


Leveranskostnad
Vi erbjuder alla våra kunder fri frakt vid köp över 499kr, annars tillämpas en fast fraktavgift på 69kr. Leveranskostnaden visas i kassan innan du slutför köpet.


Leveranstid
Leveranstiden är normalt 1-3 arbetsdagar för alla produkter som finns i lager med reservation för oförutsedda leveransförseningar. Om vi är medvetna om detta meddelar vi dig snarast, annars vänligen kontakta vår kundtjänst så hjälper vi dig omedelbart. Samtidigt som din order lämnar vårt lager får du ett e-postmeddelande med en länk där du kan spåra vart ditt paket befinner sig samt när det är framme. Tänk på att vid leverans även kontrollera paketet då eventuella synliga transportskador ska anmälas direkt till DHL-servicepoint alternativt chaufför. Vill du inte ta emot paketet på grund av skadan har du rätt att neka leveransen innan du kvitterar för sändningen.


För privatpersoner sker leverans till närmaste DHL-servicepoint. En avisering med instruktioner skickas via sms eller e-post när ditt paket finns att hämta. I vissa fall aviserars även olika leveransalternativ där du kan välja det leveransalternativ som passar dig bäst.


För företag sker leverans till företagsadressen på vardagar under dagtid. Tänk på att leveransen inte aviseras i förtid, att den angivna leveransadressen måste vara en registrerad företagsadress och att det måste finnas en bemannad reception eller möjlighet för någon att ta emot paketet under hela dagen fram till kl. 16.00. Annars levereras paketet till närmaste DHL-servicepoint där det efter avisering kan hämtas ut mot uppvisande av legitimation.


OBS! Paket hos DHL-servicepoint ligger kvar i 14 dagar och en påminnelse skickas även från DHL att hämta ut ditt paket. Vid paket som inte hämtas ut inom utsatt tid förbehåller vi oss rätten att fakturera dig som kund 149kr för att täcka våra kostnader samt att din beställning annulleras.



ÅNGERRÄTT & RETUR

Vi vill självklart att alla våra kunder ska känna sig nöjda med sitt köp. Därför erbjuder vi 14 dagars öppet köp från och med dagen du mottagit din leverans. Skulle du mot förmodan inte vara nöjd med ditt köp får du självklart returnera produkterna inom utsatt tid, vi bjuder även på kostnaden för returfrakten. Läs mer om ångerrätt i lagen om distansavtal hos Konsumentverket.


För att göra en retur vänligen kontakta vår kundtjänst och uppge ordernummer, följ sedan instruktionerna som finns angivna i e-postmeddelandet. Viktigt att både produkterna och originalförpackning returneras i väsentligen oförändrat skick, annars godkänns inte returen samt att du som kund blir skyldig att betala för fraktkostnaderna. Tänk även på att behålla kvittot på returfrakten tills du har fått ett e-postmeddelande från oss att vi har mottagit din retur då det är du som kund som har ansvaret till dess att returen har kommit oss tillhanda. För betalda beställningar sker återbetalning senast inom 7 bankdagar till ditt PaysonKonto efter att du har fått ett e-postmeddelande från oss att vi har mottagit och godkänt din retur.



GARANTI & REKLAMATION

Alla våra produkter har kvalité i varje detalj och vi vill självklart att alla våra kunder ska känna detsamma, därför omfattas alla våra produkter av 3 års garanti. Du har självklart alltid också enligt konsumentköplagen 3 års reklamationsrätt. Garantin gäller från utställt fakturadatum och förutsätter normalt bruk i för produkten avsedd miljö. På respektive produktsida under fliken "specifikation" framgår det om produkten kräver behörighet för installation eller inte vilket anges som "behörighet" respektive "plug and play". För produkter som kräver behörighet rekommenderar vi alltid att installationen utförs av en behörig elinstallatör då garantin inte täcker felinstallation, handhavandefel eller om du själv orsakat skadan samt att vi även friskriver oss allt ansvar beträffande person- och lokalskador. Med alla våra produkter medföljer alltid anvisningar för installation och användning, antingen på produktförpackning eller i en separat användarmanual. Läs vänligen noga igenom dessa innan påbörjad installation eller användning.


Vid garanti- eller reklamationsärenden vänligen kontakta vår kundtjänst.



PERSONUPPGIFTER

I samband med att du slutför ditt köp godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter för att tillhandahålla de tjänster nödvändiga för att fullfölja din beställning. Vår webbplats använder SSL (Secure Socket Layer) vilket innebär att all information som hanteras är krypterad genom en säker förbindelse. Vi hanterar alla personuppgifter i enlighet med dataskyddsförordningen (GDPR). Lagen tyder att du har rätt att få tillgång till den information som vi har registrerat på dig, hur informationen används samt om du anser den vara felaktig begära rättelse. Vi förbehåller oss rätten att annullera ordrar som innehåller felaktiga personuppgifter samt där kunden har betalningsanmärkningar. Läs gärna vår sekretesspolicy som beskriver hur vi samlar in, hanterar samt använder information för just din trygghet.



FORCE MAJEURE

Vi friskriver oss ansvarar för förseningar orsakade av omständigheter som vi inte kunnat råda över samt oväntade eller oförutsägbara händelser och effekter som inte kan hanteras på sedvanligt vis. Exempel på sådana fall är tekniska problem, försening i tjänster från underleverantör, fel i el-/tele-/dataförbindelser eller dylikt. Dessa omständigheter ska utgöra befrielsegrund från skadestånd och andra påföljder. Om någon sådan situation skulle uppstå informerar vi dig snarast möjligt, annars vänligen kontakta vår kundtjänst. Läs mer om force majeure hos Domstolsverket.